Med mester på tour til Malmø
I starten af februar drog vi afsted med 15 kunder til Bonas fabrik og hovedsæde i Malmø. Det blev til to tætpakkede fagdage med minikurser, test af maskiner, olier og lakker, tips til optimering af forretningen – og ikke mindst masser af erfaringsudveksling i hyggelige sociale rammer.
Det var de morgenfriske, der var mødt frem, da starten gik på årets Mester Tour mod Bonas produktion i Malmø. Således var klokken ikke meget over seks, da bilerne satte kursen sydpå fra p-pladsen foran Scandinovas grossistcenter i Aalborg en tidlig torsdag morgen i starten af februar.
Tætpakket fagligt program
- Bona Mester Tour er noget, vi arrangerer for at give kunderne mulighed for at komme over og se fabrikken og få en masse knowhow, som de ikke ville kunne få til dagligt. Det er to tætpakkede dage med en masse læring, hvor vi sammen med Bona bl.a. afholder minikurser, hvor deltagerne kan stille alle de spørgsmål, de har eller får. Det er kun fantasien, som sætter grænser.
Det fortæller Thomas Pilgaard, der er ekstern salgskonsulent hos Scandinova og stod bag årets Bona Mester Tour, der samlede i alt 15 kunder. Han fortæller uddybende om forløbet:
- Vi startede ud hos Bona med rundstykker og kaffe. Så præsenterede vores konsulent hos Bona sig selv og fabrikken, og derefter gik dagen med en blanding af teori og praksis, hvor folk bl.a. kunne afprøve de forskellige slibemaskiner og teste forskellige olier og lakker.
Derefter gik turen til hotellet, og efterfølgende var alle ude at spise og spille petanque på en lokal restaurant. Dagen efter stod programmet igen på faglige indslag om bl.a., hvordan man optimerer sin egen forretning og bliver bedre til at profilere sig og skille sig ud som gulvprofessionel.
Hyggelige sociale rammer
En af deltagerne på Touren var Brian Jensen, der står i spidsen for Jul Nielsen Entreprise A/S, som beskæftiger 11 mand i Frederikshavn. Firmaet har anvendt Bonas produkter i ca. et år, og Brian Jensen var derfor ikke i tvivl om, at det var en god idé at tage et par dage ud af kalenderen for at besøge fabrikken i Malmø:
- Vi kender produkterne fra hverdagen, og derfor var det også lærerigt at høre fra eksperterne, hvilke muligheder vi faktisk har, som vi ikke havde tænkt på i forvejen. Det er vigtig viden, som vi også kan tage med ud til vores egne kunder. Vi endte da også med at købe både lak og lakpleje i løbet af Touren, siger han.
Han suppleres af Claus Nyegaard, der har Nyegaards Gulvservice i Hjørring og primært udfører slibning af trægulve og bordplader:
- Ud over at høre om produkterne og produktionen giver Touren god lejlighed til at snakke med andre i faget og udveksle erfaringer. Det er også en mere afslappet måde at mødes på end i det daglige, hvor man jo sjældent når mere end en hurtig hilsen, før man skal videre. På Touren var der god tid til at få snakket med hinanden og få nogle gode oplevelser sammen.


