Vi skal tale om værdiskabelse

Jacob Storm tiltrådte 1. juli som ny CEO i Scandinova. Her fortæller han om sine første 100 dage i spidsen for Danmarks største gulvgrossist. Hvor ser han de vigtigste udfordringer og muligheder for branchen? – og hvilken udvikling skal vi forvente de næste år?

Hvordan skaber du værdi for kunderne: For Jacob Storm, CEO i Scandinova, er dét netop spørgsmålet, som bør drive forretningen og hele tiden ligge til grund for alt, hvad man foretager sig. Han har selv brugt sine første 100 dage på at besvare spørgsmålet sammen med både medarbejdere, kunder og leverandører.

- Jeg er kommet fra rengøringsbranchen, der ligesom gulvbranchen kendetegnes af faglig stolthed, og hvor erfaring og viden vægtes utroligt højt. Jeg har følt mig meget velkommen allerede fra første dag, og både kunder og medarbejdere har taget rigtig godt imod mig, når jeg har været rundt og snakke med dem.

- Gulvbranchen er en utroligt dynamisk branche med mange muligheder, hvis man er skarp og ambitiøs. Lige nu og de kommende måneder er der fx mange offentlige opgaver, som også kommer gulvfirmaerne til gode. Den bold vil vi gerne hjælpe dem med at gribe, fortsætter han.

Store muligheder for bæredygtige opgaver
Jacob Storm ser et stort uudnyttet potentiale for gulvbranchen i hele bæredygtighedsdagsordenen, der senest blev markeret af regeringen med udspillet om den frivillige bæredygtighedsklasse. I alt 31 bygherrer er med 5,8 mio. kr. fra Realdania netop gået i gang med at teste kriterierne.

Samtidig er både kommuner og pensionskasser i stigende grad med til at stille krav om DGNB og andre bæredygtighedscertificeringer.  

- Der er i dag mange muligheder for at bygge bæredygtigt med veldokumenterede løsninger. Udfordringen er, at ingen har overblik over dem. I Scandinova har vi igangsat et projekt, hvor vi nu gennemgår alle 6000 varenumre for at identificere dem, der har certificeringer. De bliver så opført i en database og markeret på en måde, så man tydeligt kan se, at de kan bruges til bæredygtigt byggeri. Det gør vi sammen med Bygmas nye klima- og bæredygtighedschef som det første selskab i Bygma Gruppen, forklarer Jacob Storm og fortsætter: 

- Næste skridt er, at vi vil hjælpe gulvfirmaerne med at tilbyde samlede bæredygtige alternativer til en merpris for deres kunder på materialedelen på måske 3-5 procent. Det er en prisforskel for bygherre, der er meget lavere end forskellen på almindelige fødevarer og økologiske, samtidig med at gulvfirmaerne opnår en ekstra fortjeneste. Jeg tror på, at det vil gøre det langt mere attraktivt at bygge bæredygtigt.

Læs mere om valg af bæredygtige løsninger

632 års samlet erfaring i gulvbranchen    
Siden Jacob Storm kom til Scandinova den 1. juli, har vi ansat en række nye folk, og tre ud af fire medarbejdere har i dag mindre end 3 års anciennitet. Men i en branche, hvor erfaring og faglighed spiller så stor en rolle, rejser det spørgsmålet, om der er tilstrækkelig viden og erfaring i virksomheden til at hjælpe gulvfirmaerne med fx bæredygtighed?

- Der var jeg bare sige: 632 år. Det er antallet af år, som vi tilsammen har arbejdet i gulvbranchen i Scandinova, og jeg ser faglighed og stolthed hver dag blandt de ansatte, pointerer Jacob Storm og uddyber:

-  Både krav, lovgivning, produkter og ønsker fra bygherre forandrer sig hele tiden, og det skal vi kunne følge med i. Min ambition er, at vi skal være de små og mellemstores foretrukne leverandør, mens vi skal være de størstes foretrukne leverandør på tilbehør og specialvarer. Vi skal fx kunne hjælpe med at sikre, at hele leverancen kan indgå i et certificeret DGNB-byggeri, hvis det er det, kunden har brug for.

Læs mere om, hvorfor 632 år er vigtigt at huske på

Jacob Storm understreger, at vi har mange flere nyheder i støbeskeen hen over de næste måneder ud over bæredygtighedssortimentet:

- Først og fremmest har vi lige skrevet under på kontrakten til større og mere centrale lokaler for vores grossistcenter i Aarhus, som vi håber at slå dørene op til næste forår. Derudover arbejder vi hen imod snart at kunne tilbyde et garantisortiment på de 100-200 mest anvendte varer, så vi kan sikre, at man aldrig går forgæves. Endelig er det min ambition, at Scandinova skal være branchens bedste arbejdsplads, hvor der er højt til loftet, holdånd og sammenhold, og hvor vi altid har fokus på kunden, og hvordan vi kan være med til at skabe værdi.

Læs også om vores nye outlet, der åbner for gode handler i hele landet